Therapiedag 1 - Reisverslag uit Jan Thiel, Curaçao van Jacqueline Blij - WaarBenJij.nu Therapiedag 1 - Reisverslag uit Jan Thiel, Curaçao van Jacqueline Blij - WaarBenJij.nu

Therapiedag 1

Door: Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

24 Mei 2016 | Curaçao, Jan Thiel

Vanmorgen ging de wekker om 6 uur. Als ik Fien wakker maak is ze gelijk enthousiast. Om 7.10 stappen we in de auto. Het is van Jan Thiel tot het CDTC 10 minuten rijden, maar waar we geen rekening mee hebben gehouden is file...... De mensen zijn allemaal heel relaxed, laten iedereen er tussen en het is 1 lange weg met allemaal zijwegen, dus dat duurd even. Uiteindelijk zijn we om 7.45 bij het CDTC. Ze staan ons al op te wachten. Fien haar therapeut heet Lisette (logopediste) en een stagiaire Marieke. Marieke neemt Fien mee en dan kunnen wij beginnen met het anamnese gesprek. Onze doelen zijn vooral spraak en gedrag. Het lastige is dat wij Fien inmiddels goed verstaan en eigenlijk niet meer doorhebben dat ze losse woordjes praat en geen mooie zinnen. Lidwoorden worden weggelaten. Fien praat altijd vanuit Fien of mij, ipv ik. Ook komt haar gedrag aan bod. Wat gelukkig al een stuk beter gaat, maar ook hier zijn zeker nog verbeter punten. Ze raakt vaak boos/verdrietig als zij bv in een restaurant haar eten als laatste krijgt, dan wil ze gelijk niet meer..... Genoeg gepraat, Lisette wil aan het werk om Fien te bekijken. Natuurlijk. Heeft ze al heel veel gelezen over Fien, aan alle verslagen die we al toegestuurd hadden. Ze werken altijd eerst een half uur binnen. Vandaag is dat aan de hand van picto's het schema doornemen. Daarna moeten de wetsuits aan. Het valt hun op dat Fien al heel veel zelf kan en ook wil, maar op een gegeven moment lukt het niet verder en dan vraagt ze niet om hulp, maar keert in zichzelf, als ze dan toch wel om hulp vraagt, kijkt ze hun niet aan. Hier heeft ze dan moeite mee, Lisette vraagt aan ons of dit misschien voelt als falen/teleurstelling ....

Fien gaat heel enthousiast naar het water waar zij mag werken met dolfijn Nubia en dolfijntrainster Tamara. Het is zo fijn om haar zo gemotiveerd en blij te zien. Ze werkt heel hard en doet erg haar best. Ook tijdens het werken op het dok. Ze geniet volop. Alleen is ze erg met ons bezig, bij elk rondje met de dolfijn gaat een duim omhoog of roept ze dat we moet kijken of zwaait ze. Fien zit op het eerste dok dus wij zitten veel dichter bij dan vorige keer. Tijdens de therapie komt haar therapeute van vorige keer (Heike) even een praatje maken. Erg leuk om haar weer even te spreken.

Na de therapie moet Fien alle spullen schoonmaken/opruimen en douchen, een stukje zelfstandigheid. Wij praten dan even met Lisette over hoe zij het vind gaan. Ze is erg enthousiast, Fien heeft erg haar best gedaan. Voor vandaag heeft ze haar even bekeken en het contact zoeken met ons even gelaten, maar dit zal minder moeten. Ze vertelt dat Fien dingen wel heel snel oppakt en goed uitvoert, maar dat het waarschijnlijk voor haar al zo geautomatiseerd is om uit mij of Fien te praten dat dit nu gewoon is. Als ze er over nadenkt kan ze het wel, dit moet nu gewoon worden. Ook vind ze dat ze wel een grote woordenschat heeft. Ze geeft aan wel de punten te zien waar aangewerkt kan worden. Gelukkig laat Fien na de therapie dan ook even haar dwarse kant zien. Maar dat ging vorige keer ook zo, als ze zich daar steeds meer thuis gaat voelen. We hebben alweer wat puntjes om op te letten en mee aan het werk te gaan.

We besluiten eerst maar even terug te gaan naar huis. Daar lunchen we even rustig en kan Fien even bijkomen. Luuk wil graag naar tugboot beach aan de Caracasbaai. Een beetje een hippie strand waar een boot op de bodem ligt, waar je dus goed kunt snorkelen. Het is er heerlijk, we zwemmen/snorkelen en relaxen lekker op onze bedjes.

Op de terug weg naar huis is Fien toch wel bezig met wat ze geleerd heeft. Hele zinnen maken. Thuis was ze hier natuurlijk ook wel al mee bezig, maar ze wil graag. Ze zegt: "ik ga met de auto naar de dolfijnen". Een 8 woord zin! Wij reageren trots en je ziet haar groeien, zo is ze nog een tijdje bezig met zinnen bedenken. We eten lekker onder de palapa, want anders is het echt niet te doen, wat is het warm! Fien gaat op tijd naar bed, want morgen weer een therapiedag.

• 24 Mei 2016 - 11:41

Annemieke:

Wat een supergoede eerste therapiedag! Leuk haar zo blij en gemotiveerd te zien. Wat zit er dan veel in he :) Ik ga eens zien of er al foto's staan met de dolfijnen :-)

• 24 Mei 2016 - 12:05

Wim En Jenny:

Wat heerlijk om te lezen!!!! Goed hoor dat Fien het zo snel op lijkt te pakken.
    En ook met het vakantiegevoel lijkt het wel goed te zitten.
    Geniet er van!!! Dikke knuffel van ons.
    Wim en Jenny

• 24 Mei 2016 - 12:25

Maurice:

Toppertje Fien! Goed om te lezen dat de eerste stap gezet is. Veel plezier en zet m op!

• 24 Mei 2016 - 12:27

Sanne:

Klinkt heerlijk allemaal. Goed hoor Fien! Zet m op!

• 24 Mei 2016 - 12:52

Sanne En Klas So 5:

Lieve Fien, wij missen je nu al. Wat leuk dat je met de dolfijnen zwemt. We kijken met z'n allen de foto's en lezen mama's verslag. Wij zijn heeeeel trots op jou. Even wat vragen van de kinderen:
    Is het erg warm? Heb je lekker gechilled in de zon? Is het leuk met de dolfijnen? Voelt de dolfijn hard of zacht? Is het water koud? Heb je daar computers? Wat is daar lekker te eten?
    Heel veel plezier. Ga er flink van genieten. Wij denken aan je.

Groetjes,
    Sevgi, Anouk, Safae, Mitchell, Kelly, Levi, Savannah, Romijn, Daen, Kimberly, Alisha en Sedra
    (en natuurlijk Nita en Sanne)

• 24 Mei 2016 - 14:21

Rita Denkers:

Gelukkig de kop is eraf. Nou maar genieten van wat je allemaal meemaakt. Eigenlijk wel goed dat Fien ook haar mindere kant laat zien, daar kunnen ze dan meteen op inspelen. Veel plezier verder.

• 24 Mei 2016 - 15:06

Marjon:

Fijn te lezen dat alles goed gaat. Ik ga lekker oefenen met haar als jullie terug zijn! Lekker dat ook Luuk en jullie je momenten pakken. Ben benieuwd naar de volgende x!! ❤️

• 24 Mei 2016 - 17:47

Fred En Karin.:

Geweldig om te lezen en wat en leuke foto,s

• 24 Mei 2016 - 20:59

Carissa:

Wauw! Wat zijn jullie weer aan het genieten en wat goed dat Fien zo haar stinkende best doet! En nu al meteen resultaat, echt geweldig. dikke knuffels van ons

• 25 Mei 2016 - 07:06

Irma:

Fijn om te lezen dat jullie het zo lekker hebben. Volop genieten, liefs

• 25 Mei 2016 - 10:16

Kati Korver:

Wat ontzettend goed van je Fien ! Dat je het 'zinnen-gedeelte' zo snel oppakt en ermee aan de gang gaat. Dat moet jullie allemaal goed doen :-).
    Hoi Luuk, heb je je een beetje vermaakt aan de Caracasbaai Klinkt supermooi/leuk/cool/geweldig !!
    Ik kijk uit naar de volgende dag.

Jacqueline

Vorig jaar november kregen we bericht dat Fien dit voorjaar zou mogen starten met dolfijn therapie in Harderwijk. Begin februari werd bevestigd dat dat 17 april zou gaan gebeuren. Omdat het niet helemaal wilde lukken met het boeken van een zomervakantie, waar de prijzen de pan uitrezen hadden we besloten voor een last minute te gaan, totdat Pascal half februari zei: dan hadden we wel naar Curacao kunnen gaan voor dolfijn therapie! Dat was niet tegen dovemans oren gezegt. Zondag 19 februari heb ik gemailt naar Curacao, maandags hadden we een datum, gelijk reisburo la Plaza ingeschakeld, ook die hadden wat voor ons gevonden op loopafstand van het dolfijn centrum en we kregen verlof van school voor de kids. En zo is in ene alles rond voor onze 3 weken vakantie/therapie naar Curacao. Bon Bini here we come!!!

Actief sinds 27 Feb. 2012