Therapiedag 6 - Reisverslag uit Jan Thiel, Curaçao van Jacqueline Blij - WaarBenJij.nu Therapiedag 6 - Reisverslag uit Jan Thiel, Curaçao van Jacqueline Blij - WaarBenJij.nu

Therapiedag 6

Door: Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

01 Juni 2016 | Curaçao, Jan Thiel

Dinsdag 31 mei
We gaan weer beginnen met therapie. Het weekend heeft Fien veel mooie zinnen laten horen, ze moet er echt wel over nadenken, maar ze wil heel graag. Ook heeft ze wat werkjes van school mee, waar ze graag even in werkt. Ze heeft het veel over school, dat ze de kinderen en de juffies mist. In het zwembad is ze banen aan het trekken op haar buik en rug, moet van de zwemjuf, zegt ze, want ze wil haar C diploma halen...
Wat haar gedrag betreft hebben we het weekend ook wel wat tips kunnen toepassen, wat soms voor mij weer heel moeilijk is, omdat bepaalde dingen bij ons ook zo gegroeid zijn. Maar ook hier reageert ze goed op. Nu straks doorzetten als we thuis zijn en weer in de stress modus zitten. We negeren veel van haar negatieve gedrag, want ook dat is aandacht. We belonen het positieve. En we stellen haar een keuze, heeft ze toch het idee dat ze meebeslist.

Vandaag zijn ze binnen weer begonnen met werken, nu was het met een soort wiebelkussen waar ze op moest staan en dan van Marieke naar Lisette, waar ze weer een kaartje kreeg. Van deze kaartjes moest Fien een zinnetje gaan vormen. De eerste was nog lastig, maar toen ze eenmaal doorhad wat de bedoeling was, ging het erg goed. Tijdens de water sessie wordt er altijd eerst een stuk in het water gedaan, dan even wat oefeningen op het dok en dan weer afgesloten met weer zwemmen met Nubia. Vandaag was een van de dolfijnen een beetje dwars, ging niet naar zijn eigen dok en lokte de andere dolfijnen. Dan nemen de dolfijnen trainers even afstand. Dat is een soort van straf. De zwemperiode is ook hun voedertijd. Dus dan eerst maar werken op het dok, Fien kreeg eerst een massage van armen en benen met een soort balletje met stekels eraan, dit vindt zij erg fijn. Ook hebben ze weer gewerkt met de letter sch, als ze er goed over nadenkt en de klank gebaren erbij gebruikt worden, gaat het wel.
Dan een lange watersessie. Je ziet haar zo stralen. Het is weer zo anders als vier jaar geleden, toen wilde ze alleen maar hard. Ook gaf ze toen heel veel kusjes, nu krijgt ze ze liever. Nubia heeft een beetje een uitstekende onderkaak, en speelt graag met steentjes op de bodem, waardoor haar lip stuk is. Dus voortduwen met het plankje gaat ook niet. Misschien zaterdag met een andere dolfijn. Dan heeft ze als enige therapie en 4 dolfijnen. Vandaag wordt er onderwater gefilmd. Ben zo benieuwd naar het beeld materiaal van hun.

Luuk is vanmorgen alleen thuis gebleven. Hij dacht het alarm ui te schakelen, wat wij niet hadden aangezet. Wat direct af ging, Dus toen kwam de Security. We zitten niet in een vakantieverblijf. Dit is een soort afgesloten dorp, binnen jan Thiel. Hier wonen veel expats.

S middags gaan we lekker hier naar het strand en s avonds gaan we naar Osteria Rosso een Italiaans restaurant want bij een hotel hoort. Ze hebben op dinsdag glutenvrij. Ze zit te smullen! Dan nog even Willemstad by night bekijken, mooi!

• 01 Juni 2016 - 13:33

Kati:

Hallo Blij en Pelsjes,

Ik vind het mooi dat in zo'n korte tijd, Fien en jullie, heel veel leren/dingen anders kunnen doen. Dat zal voor iedereen best wel lastig zijn, maar als je ziet (wij lezen het :-)) dat er enorme stappen gezet worden, dan is het het allemaal waard. Rome is ook niet op één dag gebouwd, maar dat jullie handvatten krijgen is een grote plus. Die Luuk, erg geschrokken of viel het mee. Blond he ! hihihi !
    Wat gaat de tijd snel. Woensdag alweer. Geniet van de dagen die nog komen !!

• 01 Juni 2016 - 14:35

Sanne En So 5:

Wat goed om te lezen dat Fien zoveel leert. En dat jullie het goed naar de zin hebben natuurlijk. Wij (de kinderen en de juffen) missen Fien ook. We denken veel aan haar en blijven allemaal goed op de hoogte van alle ontwikkelingen. Wij zijn benieuwd naar de verhalen en nieuwe vaardigheden van Fien. Bij terugkomst maar even uitgebreid met elkaar om tafel om te kijken wat wij hierin kunnen betekenen. Geniet nog lekker en weer een dikke knuf aan Fien.

• 01 Juni 2016 - 19:16

Rita Denkers:

Wat fijn dat Fien die zinnetjes zo goed oppakt.
    Ze heeft er dus ook echt wat aan, daar doe je het allemaal voor.....toch?
    Wij gaan bijna op vakantie, dus kan niet meer reageren, wensen jullie nog een paar fijne dagen en tot ziens weer in het nu natte Nederland.

Jacqueline

Vorig jaar november kregen we bericht dat Fien dit voorjaar zou mogen starten met dolfijn therapie in Harderwijk. Begin februari werd bevestigd dat dat 17 april zou gaan gebeuren. Omdat het niet helemaal wilde lukken met het boeken van een zomervakantie, waar de prijzen de pan uitrezen hadden we besloten voor een last minute te gaan, totdat Pascal half februari zei: dan hadden we wel naar Curacao kunnen gaan voor dolfijn therapie! Dat was niet tegen dovemans oren gezegt. Zondag 19 februari heb ik gemailt naar Curacao, maandags hadden we een datum, gelijk reisburo la Plaza ingeschakeld, ook die hadden wat voor ons gevonden op loopafstand van het dolfijn centrum en we kregen verlof van school voor de kids. En zo is in ene alles rond voor onze 3 weken vakantie/therapie naar Curacao. Bon Bini here we come!!!

Actief sinds 27 Feb. 2012